Sfeer

Vormgevingsconcept

Uitgaande van de wens om voor het hele hospice één vormgevingsconcept te hanteren om de eenheid van gebouw, functie en visie te benadrukken, hebben we gezocht naar een centraal thema om uit te werken in de diverse ruimtes, dat recht zou doen aan alle bovengenoemde aspecten.

Uiteindelijk zijn we uitgekomen op een geabstraheerde vorm van een lotus.

De lotus 

De lotusbloem is een waterplant en wortelt in een moerasachtige bodem, maar zonder dat de bladeren en bloemen er ooit modderig uitzien. Dit is de reden waarom de lotusbloem symbool staat voor zuiverheid. Het zelfreinigende vermogen van de bladeren wordt wel het lotuseffect genoemd.

De lotus staat ook symbool voor de ‘universele baarmoeder’; de eeuwige vernieuwing van het leven, de voortbrengende krachten van zowel de geestelijke als de stoffelijke natuur.

De lotus wordt door de Hindoes, de Egyptenaren en na hen door de Boeddhisten als heilig beschouwd; zij wordt vereerd in China en Japan, en aangenomen als christelijk embleem door de Griekse en de Latijnse kerk.

Kunsttoepassingen

Met dank aan kunstenaar Hanny Raessens en fotograaf Sonia Verdiesen.

De lotusvorm komt op diverse manieren terug in het hele gebouw. Maar omdat we als deel van het grote geheel zelden zicht hebben op dit grotere geheel, is de lotusvorm alleen in de rituelenruimte, van vloer tot plafond, in haar geheel te zien. In de gastenkamers zijn dezelfde vormen vergroot terug te vinden op de wanden en deels de plafonds. Maar nu per kamer slechts twee of drie bladeren van de lotusbloem. Samen vormen de bloembladeren, van alle gastenkamers bij elkaar, opnieuw een lotus zoals in de rituelenruimte. 

Ook komen de afzonderlijke bladvormen van de lotus in kleiner formaat her en der terug in de vloeren in de gangen. De afzonderlijke vormen zijn niet direct herkenbaar als de bloembladen van een lotus, als je de lotusvorm in de rituelenruimte niet hebt gezien. Het zijn abstracte, organische vormen. Pas wanneer men zich vertrouwder gaat voelen met het hospice, wordt duidelijk dat alle vormen en kleuren onderdeel van dezelfde lotus zijn.

Op de wanden in de zitkamer en in de ontvangstruimte zijn 3-dimensionale lotusvormen gerealiseerd in origamitechniek. In de zitkamer zijn de lotusvormen verdeeld over een gouden ovaal. In de ontvangstruimte zijn de vrij grote 3-dimensionale lotusvormen met gelijke onderlinge afstand horizontaal verdeeld over één wand.